The aim of this study is to investigate the effects of STEM-based activities that were designed and performed for teaching sound concept on 6th-grade students' success levels. The sample consists of 158 students studying in two middle schools in Kayseri. In the study, pretest-posttest control group quasi-experimental design was used. Two different achievement tests, T1 including 19 multiple choice questions and T2 including 14 open-ended questions, were applied to the students. The independent variables of the study are activities in the current science curriculum in the control group and engineering design process-oriented integrated STEM activities in the experimental group, while the dependent variable is the students’ success level regarding the concept of sound. The collected data were analyzed by independent samples t-test and paired-samples t-test. As a result of the analyses, it was determined that the students in the experimental group had a significant increase in their success after the implementation of the STEM activities. In addition to this, a significant difference was found between both T1 and T2 posttest mean scores of the experimental and control groups. The findings showed that engineering design process-oriented STEM activities have a significant effect on increasing students' achievement.
Bu araştırmanın amacı
ses konusunun öğretimi ile ilgili tasarlanan ve gerçekleştirilen STEM
yaklaşımlı etkinliklerin 6. sınıf öğrencilerinin başarı düzeyleri üzerindeki
etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini Kayseri ilinde bulunan iki
farklı ortaokulda öğrenim görmekte olan 158 öğrenci oluşturmaktadır. Ön
test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı bu çalışmada
öğrencilere 19 çoktan seçmeli sorudan oluşan T1 ve 14 açık uçlu sorudan oluşan
T2 olmak üzere iki ayrı başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın bağımsız
değişkenleri kontrol grubunda hali hazırda kullanılmakta olan fen bilimleri
öğretim programında yer alan etkinlikler, deney grubunda ise mühendislik
tasarım süreci odaklı bütünleşik STEM etkinlikleri iken, bağımlı değişken
öğrencilerin ses konusu ile ilgili başarı düzeyleridir. Elde edilen veriler
bağımsız örneklemler t-testi ve ilişkili örneklemler t-testi ile analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, deney grubunda yer alan öğrencilerin
STEM etkinlikleri sonrasında başarılarında anlamlı bir artış olduğu
belirlenmiştir. Buna ek olarak, deney ve kontrol gruplarının hem T1, hem de T2
son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı birer farklılık
bulunmuştur. Elde edilen bulgular mühendislik tasarım süreci odaklı STEM
etkinliklerinin öğrencilerin başarılarını artırmada önemli bir etkiye sahip
olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Acceptance Date | September 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |