The aim of this study is to determine the academic perfectionism levels according to some variables such as class, gender and high school types of Social Studies teacher candidates. For the purpose of achieving this aim, the 1st, 2nd, 3rd and 4th grade students, who were studying at the Social Sciences Teacher Program at a public university, Faculty of Education in 2017-2018 Academic Year, were selected as the Study Group The Academic Perfectionism Scale and the Demographic Information Form were used to collect data from a total of 129 social sciences teacher candidates, who constituted the Study Group. The results obtained from the scale were analyzed by employing the SPSS Package Program. As a result of the study, it was determined that the academic perfectionism levels of the social sciences teacher candidates were in the middle level. Another result obtained in the study was that there were no significant differences in terms of gender and high school type variables in the academic perfectionism levels of social sciences teacher candidates. As a result of the study, there was a significant difference in the levels of academic perfectionism among 1st and 4th year students and 1st and 3rd year students of social studies teacher candidates; It was determined that there was no significant difference between any grade level and academic perfectionism level of 2nd grade students.The fact that there is a significant relation between the academic perfectionism level and academic achievement made us recommend that social science teachers who aim at effective human training should be able to raise their own academic perfectionism levels so that they might succeed; and also, they should try to raise individuals with high academic perfectionism levels.
Bu çalışmada amaç sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sınıf, cinsiyet ve lise türü değişkenlerine göre akademik mükemmeliyetçilik seviyelerini tespit etmektir. Bu amaca ulaşmak için 2017-2018 akademik yılında bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programında okuyan 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu oluşturan toplam 129 sosyal bilgiler öğretmen adayından veri toplamak için Akademik Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Ölçek sonucu elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının akademik mükemmeliyetçilik düzeylerinin orta seviyede olduğu saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen bir diğer sonuç, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının akademik mükemmeliyetçilik düzeylerinde cinsiyet ve lise türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olmamasıdır. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 1. ve 4. sınıf öğrencileri arasında ve 1. ve 3. sınıf öğrencileri arasında üst sınıflar lehine akademik mükemmeliyetçilik düzeylerinde anlamlı bir farklılık varken; 2. sınıf öğrencilerinin herhangi bir sınıf düzeyi ile akademik mükemmeliyetçilik düzeyi arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı saptanmıştır. Akademik mükemmeliyetçilik düzeyi ile akademik başarının arasında anlamlı bir ilişki olması, etkin insan yetiştirmeyi amaçlayan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının başarıya ulaşabilmeleri için kendi akademik mükemmeliyetçilik düzeylerini yükseltebilmesi ve akademik mükemmeliyetçilik düzeyi yüksek bireyler yetiştirmeye gayret etmesi önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 4 Sayı: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) dergisi Creative Commons 4.0 ile lisanlanmıştır.