Küreselleşme ile beraber savaşlar, ekonomik sorunlar, siyasi ve toplumsal baskılar toplumları göçe zorlayan önemli sebepler olarak görülmektedir. 1990 yılından sonra Orta Doğu ülkelerinde yaşanan savaşlarla milyonlarca insan göç etmek zorunda kalmıştır. Göç eden insanlar gittikleri ülkelerde sığınmacı veya mülteci olarak yaşamak durumunda kalmışlardır. Türkiye’nin sınır komşuları Irak ve Suriye’de patlak veren iç savaş ülkemize insanların göç etmesine neden olmuştur ve bu insanlar ülkemizde konuk edilmektedir. Bu insanların bir bölümü kamplarda yaşamını sürdürmekte büyük bölümü de ülkenin dört bir yanına yerleşmişlerdir. Türkiye 21.Yüzyılda yaşanmış olan bu insanlık dramına sessiz kalmamış, açık sınır uygulamasıyla milyonlarca yabancı uyruklu insanı misafir etmiş ve himayesi altına almıştır. Bu durum Türkiye’de çeşitli sorunlara yol açmıştır. Bu sorunların en önemlisi de mülteci çocukların eğitim sorunudur. Yabancı çocukların eğitim meselesi için ülkemizde devlet ve sivil toplum kuruluşları işbirliği yapmış ve çözüm önerileri ortaya koymuşlardır. Yabancı öğrencilere geçici eğitim merkezlerinde ve Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı okullarda eğitim imkânları sunulmaktadır. Kapsayıcı eğitim geniş anlamda tüm dezavantajlı durumda olan çocukları kapsamaktadır ve bu bağlamda bu çocuklara eğitim hakkının sağlanmasıyla yakından ilgilenmektedir. Bu süreçte Türkiye’nin en önemli önceliklerinden birisi öğrenim çağında olan yabancı uyruklu öğrencileri eğitim sistemine etkin bir şekilde dâhil etmek olmuştur. Bu çalışmanın amacı kapsayıcı eğitimdeki farklı kültürlerden, farklı toplumlardan, farklı bölgelerden gelen çocukların eğitime en iyi şekilde katılmalarının nasıl sağladığını ve bu anlamda tüm eğitim fırsatlarından eşit şekilde nasıl yararlandıklarını derinlemesine ortaya koyarak alana katkıda bulunmaktır.
Göç, geçici koruma statüsü, kapsayıcı eğitim, yabancı öğrencilerin eğitimi
Political and social pressures are considered as significant reasons that force societies to migrate along with globalization, wars, economic problems. After 1990 millions of people had to migrate through the wars in the Middle East countries. Migrants had to live as refugees or asylum seekers in the countries they visited. The civil war that broke out in our border of Iraq and Syria caused people to migrate to our country and these people have been hosted in our country. Some of these people settled in camps and most of them have started to live in all parts of the country. Turkey has not kept schtum to this humanitarian drama that has been experienced through the 21st century. Therefore, Turkey has hosted millions of foreign nationals with our open border application and have taken them under its protection. This situation has caused various problems in Turkey and the most important of these problems is the education problem of the refugee children. State and Non-governmental organizations in our country have cooperated and proposed solutions for the education issue of foreign children and the foreign students have been offered education opportunities in temporary education centers and schools affiliated to the Ministry of National Education (MoNE). In a broad sense, inclusive education encompasses all disadvantaged children and is closely concerned with the provision of the right to education to these children. In this process, one of the most important priorities of our government has been to actively involve foreign students through their education age in the education system. The aim of this study is to contribute to the field by demonstrating in depth how children from different cultures, different societies and different regions in inclusive education enable them to participate in education in the best way and in this sense, how they equally benefit from all educational opportunities.
Migration, temporary protection status, inclusive education, education of foreign students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Bölüm | Review Articles |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 5, Sayı 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) dergisi Creative Commons 4.0 ile lisanlanmıştır.