The aim of the study is to examine teachers' views on distance education in terms of different variables. It was used the survey research method in this study. The sample of the study consists of 332 teachers working in in the 2020-2021 academic year and has different demographic characteristics. In the study, the "Opinion Scale for Distance Education" consisting of 37 items was used as a data collection tool. The scale prepared in five-point Likert type includes 18 positive 19 negative items and the scale consists of 6 factors. SPSS 25.00 package program was used to analyze the data obtained from the scale. In the analysis of the data, the arithmetic mean (X) and standard deviation (Sd) values were calculated to determine the level of teachers' opinions in each sub-scale of the scale. In addition, independent samples t-test and one-way variance (ANOVA) analysis, which are parametric tests, will be conducted to determine the relationship between different variables and teachers' opinions. If a significant difference was detected as a result of one-way analysis of variance, Scheffe analysis was performed. As a result of the study, there was no statistically significant difference in teachers' opinions on distance education according to the variables of gender, years of service and place of residence, while a statistically significant difference was found according to age and branch variables. The results of the study were compared with the results of similar studies in the literature, and recommendations were presented.
Technological developments, distance education, teacher opinions
Araştırmanın amacı öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Tarama yönteminin kullanıldığı araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında görev yapan ve farklı demografik özelliklere sahip 332 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı 37 maddeden oluşan “Uzaktan Eğitime Yönelik Görüş Ölçeği” kullanılmıştır. Beşli likert tipinde hazırlanan ölçekte 18 olumlu 19 olumsuz madde yer almakta ve ölçek 6 faktörden oluşmaktadır. Ölçekten elde edilen verilerin analizi için SPSS 25.00 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde ölçeğin her bir alt boyunda öğretmen görüşlerinin hangi düzeyde olduğunu belirlemek için aritmetik ortalama (X) ve standart sapma (Ss) değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca farklı değişkenlerin öğretmen düşünceleriyle ilişkisini belirlemek için parametrik testler olan bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizleri yapılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda anlamlı fark tespit edilmesi durumunda Scheffe çözümleme işlemi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik düşüncelerinin cinsiyet, hizmet yılı ve yaşadığı yer değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmezken yaş ve branş değişkenlerine göre istatistik olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları alanyazındaki benzer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 5 Sayı: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) dergisi Creative Commons 4.0 ile lisanlanmıştır.